Bana väg åt Herren

Tredje Advent

Har svenskarna blivit religiösa analfabeter? Den frågan ställer sig Joel Halldorf docent i kyrkohistoria och även skribent på Expressens kultursida. Han menar att de allra mest kända religiösa högtiderna är väldigt okända för en stor del av den svenska Journalistkåren och svensken i gemene man vet nästan ingenting om religion.

Halldorf ger som exempel, att myndigheterna tillät en nazistmarsch, i närheten av en synagoga, när det där firades Yom kippur, och han frågar sig också hur många politiker vet vad en imam har för uppgift.
De flesta gångerna som det skrivs om någon religiös aktivitet handlar det om självmordsbombare, förskingrare eller sexuell omoral.
Visste du att Svenska kyrkan räknade till 15 miljoner gudstjänstbesök förra året medan Herrallsvenskans totala publiksiffra var 2,2 miljoner samma år. Detta har medierna helt tappat bort. Jag måste ge Gratistidningens chefsredaktör en eloge för att han upplåter den här sidan till mig att jag fritt får skriva om det som ligger på mitt hjärta. Detta är inte självklart, i många av våra tidningar i dag. Den kristna tron sätts på undantag i de flesta av våra medier.
När mer än 7 gånger fler svenskar går till någon gudstjänst än till en allsvensk fotbollsmatch, måste det väl någon gång plinga till i journalisternas tankevärld. Dagstidningarna tappar i upplaga år efter år, då måste väl någon klok och ansvarsfull tidningsman börja tänka till om det möjligen kan vara så att man tappat bort en väldigt stor läsekrets på grund av ointresset att skriva om religiösa frågor.

Till söndag firar vi tredje advent. Texterna handlar om Johannes döparen som ropar ut sitt väckelse budskap om omvändelse och dop. Jesus talar om sin släkting och vän att han har gått fram i Elias Ande. Han hade varken tidningar eller TV till hjälp, utan ryktet om honom spreds från mun till mun.
Johannes var inte klädd som de prominenta gästerna vid förra söndagens Nobelmiddag, han var klädd i kamelskinn och hans mat var inte något som Nobelkommitténs gourmetkockar skulle lägga upp på tallrikarna.
I texterna får vi veta att Johannes hade blivit fängslad för att han sagt sanningar till den högsta makten, nämligen Herodes. Han skickar bud via sina lärjungar, att fråga Jesus om han verkligen var Guds Messias. Han var i tvivelsmål där i fängelset. Jesus svarar genom att låta Johannes lärjungar berätta för honom om vad de sett och hört. Nämligen att ”blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud.”
Samma gamla budskap går ut i dag i Sverige och runt om i vår värld att Jesus Kristus är Guds Messias. Förvandlingen kan ske i en människas liv när hon får tag på evangeliet om Jesus Kristus. I adventstiden läser vi de gamla texterna om hur Gud kommer till oss i ett litet gossebarn, samtidigt som vi också kan läsa om hur han ska komma åter till vår jord, för att upprätta och frälsa sin skapelse.
Jag undrar hur mycket av detta vi kommer att få ta del av i våra medier denna jul? Jag hoppas att journalister runt om i vårt vackra land ska våga sig på att tränga in i mysteriet om Guds Messias och slippa leva i en religiös analfabetism.

En skön helg önskar jag dig

Gösta Degerman 2017-12-12
Bild
Bild