Vägen till livet

Fjärde söndagen i Påsktiden

I ett bönhus i Norrbotten stod en kortväxt predikant på en trälåda för att nå upp till den stora talarstolen. Söndagens text var från Johannes 16:16. När han står på sin trälådan läser han: ”En liten tid, och I sen mig icke mer...” Då gick helt plötsligt en bräda sönder i trälådan och han försvann från folkets åsyn. Predikanten vände på lådan, steg upp på den igen, tittade lite förläget på sin publik, och fortsatte där han så dråpligt hade blivit avbruten. Han läste fortsättningen. ”... åter en liten tid, och I fån se mig..”

Den här historien har jag läst i boken Humor i helgade hyddor, av Robert Johansson. Jag tycker om att höra och läsa roliga historier. Jag har en förkärlek till situationskomik. Gösta Ekmans rullskridskoåkande papphammar är en figur som återkommande fått mig att le. Hans ohejdade sätt att halka, ramla och riva ner en hel lägenhet har gett mig många skratt. Mr. Bean, alias Rowan Atkinson är en annan figur som också gett mig många skratt. Han är en mästare på situationskomik. Han hamnar i situationer som skapar hos tittaren en näst intill en kvävande känsla av skämmighet. Jag tittar nu och då på Youtube där det radas upp hur många tokigheter som helst av människor som gör bort sig i olika situationer. Det finns ett mått av igenkännande i många av dessa klipp.
Gud har gett oss skrattet, han har gett oss möjlighet att visa glädje och möjlighet att skratta åt våra egna misstag och blunders. Som predikant och präst har jag gjort många blunders och kanske en dag skriver jag ner mina blunders så att mina barn och barnbarn får något att skratta åt när jag en dag är borta.
Min hustru har redan fått förfrågan från sina vänner och arbetskamrater om hon inte skulle ge ut en bok med alla hennes tokigheter.
Vi skrattar ganska ofta i vårt hem och vi försöker att se livet från den positiva sidan. När jag läser min bibel upplever jag att vår Gud inte alls är emot att vi ska vara glada.
”Under sång och dans ska man säga att alla mina källor är i dig” Psaltaren 87:7 ”Gläd er i Herren alltid, åter säger jag er gläd er” Filipperbrevet 4:4
Helgens texter handlar om Vägen till livet. Där kan vi läsa just den texten i Johannnes 16:16 som jag ovan återgav som ett exempel på situationskomik. Jesus undervisade sina lärjungar om att han skulle lämna dem men att de ska snart kunde få se honom igen. Då, säger han, då ska de glädjas och ingen ska kunna ta deras glädje ifrån dem.
I bland kan vi uppleva svår sorg över att vi måste lämna någon som vi har kär. Det kan vara döden som tagit våra kära ifrån oss. Det kan vara skilsmässa, flytt på grund av arbete, examen, att bli tvungen lämna alla sina kompisar, att bli övertalig, att mista sitt jobb, listan kan göras lång på sorger som vi människor får gå igenom.
Lärjungarna hamnade i sorg när de såg vad deras mästare fick lida, vid sin korsdöd. Men glädjen blev ännu mycket större när de fick se honom levande och uppstånden. Det berättas att lärjungarna talade så mycket om Jesu uppståndelse att folket ibland missförstod vad de talade om. Glädjen överflödade när de talade och predikade om Jesus som Guds frälsning till världen. Fritt citerat från Billy Grahms sista tal innan hans död, ” Om någon säger att jag är död, tro honom inte därför när jag går in i det nya livet i evigheten är jag så mycket mer levande än jag någonsin har varit i detta livet”. Det är också min övertygelse att ”vägen till livet” den går genom Jesus Kristus, den vägen leder till ett ännu större, glädjefullare, rikare, liv än vad vi någonsin kan förstå.

Allt gott och en skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman 2018-04-20
Bild
Bild