Trons kraft

Nittonde söndagen efter trefaldighet

”Varning för trafik i södergående körfält vid södra utfarten till Rosvik. Där står en båt med vagn uppställd vid sidan av vägen. Framkomligheten är begränsad.” Detta varnings upprop kunde höras över Norrbottensradion vid den här tiden för ett par år sedan.
Det var min båt och båtvagn som stod där vid vägkanten med ett trasigt hjullager. Jag jobbade febrilt för att få loss däcket men det trasiga lagret hade lagt sig på ett märkligt sätt att det blev omöjligt med de begränsade resurser jag hade att få loss det. Det återstod bara en sak och det var att ringa efter en bärgare. Efter någon timme där i mörkret och med bilarna farligt susande förbi kom då äntligen bärgaren och kunde dra upp både båten och båtvagnen på lastbilens flak och köra den till min båtuppställnings plats för vintern.
Det blev en dyr lär penning för mig eftersom jag inte hade någon försäkring som täckte ett dylikt fel.
I helgens texter möter vi bland annat en lam man som får hjälp att komma fram till Jesus. Han situation är helt hopplös, han kan inte med egen kraft komma till Jesus för att få hjälp. Han hade förmodligen hört om Jesus hur han hade botat andra sjuka och förlamade därför hade han satt tro till att få hjälp av honom. Hans fyra kamrater hade förmodligen på samma sätt hört och sett Jesus göra olika under därför bestämmer de sig för att bära sin lame vän till Jesus för att han ska få den hjälp han behövde. Men vägen fram till Jesus var blockerad av människor i tusental som var där för att få lyssna till vad han hade att säga. Därför tog de vägen via taket för att komma närmare Jesus. De öppnade upp taket och firade ner sin lame vän rakt nedanför Jesu fötter. När Jesus såg de fyra vännernas tro vände han sig till de lame manen och sa. ”Min vän dina synder är dig förlåtna, tag din säng och gå hem”. Genast kände den lame att krafterna kom tillbaka i hans muskler och han kunde ta sin bädd och gå hem.
När jag i min förtvivlan försökte få loss däck och hjullager i höstmörkret, med bilarna susande tätt intill mig, kände jag att här måste jag få hjälp och det så snart som möjligt. Min tro räckte inte till min egen förmåga att klara upp situationen, därför ringde jag i tro att bilbärgaren kunde hjälpa mig.
När han kom var min egen insats att bara stå där och se på när han med van hand drog upp båt och båtvagn på sitt lastbilsflak. Jag hade tro och tillit till att den manen kunde sin sak. Han skjutsade både mig båten till uppställningsplatsen där jag redan nästa dag kunde laga det trasiga hjullagret.
Det texterna den här helgen vill lära oss är att det finns en kraft i tron. Lägg märke till att Jesus ser på den lames vänner, Bibeln berättar inte vad dom heter, men Jesus ser deras tro, det var inte den lames tro, utan dessa som bar honom till Jesus.
Det finns många oomnämnda människor i vårt land som bokstavligen bär sina vänner till Jesus. Det är dessa trons människor som i sin bönekammare bär fram sina bönebarn i innerlig förbön till honom som kan hjälpa. De vet var hjälpen finns och de lever i en trons visshet att hos Jesus, där finns kraften.
Hur gick det med båtvagnen? Jo den funkar fint nu när jag bytt hjullager på båda hjulen. Nu har jag också lärt mig läxan att kontrollera kvalitén på vagnen innan jag tar den ut i trafiken.
En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman 2017-10-16
Bild
Bild