Vaksamhet och väntan.

Söndagen före domsöndagen.

Världens bäste hockeyspelare genom alla tider är enligt min mening Wayne Gretzky. Han har sagt i ett sammanhang att, ”Du missar 100% av alla de skott som du inte skjuter.”

En mycket enkel ekvation eller tanke. Man måste skjuta för att det ska kunna bli mål. I fredagens
VM playoff match mot Italien sköts det inte alltför ofta, men inhopparen Jakob Johansson han sköt på vinst och förlust en boll som studsade mot en Italiensk försvarare, bollen ändrade riktning och hamnade i den Italienska målburen. Ett noll till Sverige var ett faktum som också stod sig tiden ut.
Jakob Johansson vågade skjuta och det blev mål.

Vaksamhet och väntan är temat för söndagens texter. Det handlar om att leva i förväntan om att Jesus snart ska komma igen. Min känsla är att många människor lever som att de är iakttagare.
De är som hockeyspelaren eller fotbollsspelaren som aldrig skjuter. De står som på sidan om och deltar inte direkt i spelet framför mål. De vågar inte skjuta, tänk om det blir fel! De tar sig igenom livet fylld av rädslor för att man är fel, eller att man gör fel.
Många är som ubåtskristna, de lever i sin ubåt, i sin egen lilla värld under veckan, och när söndagen kommer sticker de upp sitt periskop och tittar sig omkring och smyger till kyrka och bönhus för att efter gudstjänsten krypa ner i sin trygga ubåt och förbli där till nästa söndag.

Förstår du vad det är jag försöker säga? Vill du ha ett rikt liv med Jesus måste du försöka att skjuta någon gång. Livet med Jesus är ett dynamiskt liv där vi i vardagen lever ut vårt kristna liv. Vi skjuter våra kärlekspilar, som handlar om Guds nåd, så gott vi kan, mot alla människor vi möter. ”Jesus är kärlek lagd i våra händer” sjunger Bengt Johansson. Jesu kärlek är den medicin som världen behöver idag, den kristna kyrkan är till för att dela den med andra, inte att bara själviskt njuta av hans närhet utan vi är som en tiggare som går till en annan tiggare för att berätta var det finns mat.

I texterna uppmanas vi att lyfta blicken uppåt för att vänta på att Jesus ska komma tillbaka till vår jord igen. Som människor ser vi ofta bakåt, vi gräver i vårt förflutna och grämer oss över vad vi gjort eller inte gjort. Vi ser ofta åt sidan och retar oss på våra medmänniskor. Vi ser ofta rakt fram och tar ut i förskott alla tänkbara bekymmer som skulle kunna hända. Vi ser också ofta inåt och vänder ut och in på allt det vi gjort och tänkt.
Men bibeln uppmanar oss att se uppåt. Paulus skriver, ”Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, Herren Jesus Kristus”.
Vi lever i tidens slutskede och vi väntar på att Jesus snart ska komma för att hämta oss hem. Under tiden har vi fått ett uppdrag av vår Herre och det är att berätta om det mest fantastiska som hänt i världshistorien, att Gud blev människa och att han har öppnat himmelens portar för oss.
Wayne Gretzkys råd till alla hockeyspelare kan lika väl vara en god devis, också för oss i kyrkan.
”Du missar 100% av alla de skott som du inte skjuter”.

Allt gott. En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman 2017-11-20
Bild
Bild