Kristi återkomst

Domsöndagen

Det här med bilkörning är ju som ett kapitel för sig. Hur svårt är det inte att hålla sig lugn ibland när någon medtrafikant beter sig lite väl underligt. Ta det här med fartkameror som ett exempel. Hur många av oss har inte blivit omkörda strax innan en fartkamera dyker upp. Jag kör ganska ofta sträckorna, Piteå – Boden och Piteå – Umeå. Det finns otaliga fartkameror efter dessa sträckor.

En gång vid en av dessa resor blev jag omkörd av en bilist som hade betydligt mer bråttom än jag, då kunde jag se hur hela bak partiet blev upplyst av den framförvarandes bromsljus på grund av en fartkamera. Då dök tanken upp i mitt sinne att den fartdåren måste lära sig trafikreglerna, och att han betedde sig som en riktig ögontjänare.
Men min hustru, som kan läsa mina tankar, påpekade då lite varsamt att, ” Varför bromsar du inför fartkameran”?
Naturligtvis bromsade jag också in inför stolpen med polisögat. Jag var också en ögontjänare som snabbt tittade på hastighetsmätaren och upptäckte att jag körde för fort.
Söndagens texter handlar om den yttersta domen.
Visst är det ofta så att vi ser felen hos andra, men inte våra egna felsteg. Vi kan ofta försvara våra handlingar med olika argument, som att det var hans fel, eller det var han som började, eller han får skylla sig själv.
När vi står inför domen kan vi inte skylla på någon annan. Allt kommer att dras fram i ljuset. Liksom det görs i #me too rörelsen idag där den ene efter den andre av våra kändisar avslöjas som dekadenta, osedliga i sin syn på kvinnor.
Inför Gud är vi alla under domen. Men Jesus säger att, ” den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.”
Jag tycker om att predika på domsöndagen därför att jag får tala om för åhörarna att domen den har gått över Jesus, och i hans lidande och korsdöd har jag, och en hel värld blivit friförklarad.
Det är därför vi i kyrkan talar så mycket om Jesus. Det är i honom vi får gömma oss. Han är vår försvarare inför Faderns domstol. Satan som är emot allt det som Gud står för han anklagar oss ständigt. Men Jesus han ställer sig inför Gud Faderns ansikte och säger att allt det som Satan försöker anklaga oss för det har Jesus redan gjort för oss. Han har sonat, han har förlåtit, han har renat och friköpt oss från alla anklagelser som fördömer oss.
I många kyrkor målades ett stort öga ovanför altaret som symboliserade Guds öga som ser allt. Många har mått dåligt över detta öga, ungefär som för mig med fartkameraögat. Gud ser dig, ajabaja. Men domsöndagen räcker oss ett enormt evangelium. Jesus vår domare och vän ska komma tillbaka för att hämta oss alla hem som vill ha med honom att göra. Han vet och har sett allt, men trots allt, frikänner han alla dem som kommer till honom.

En skön helg önskar jag dig.

Gösta Degerman 2017-11-20
Bild
Bild