Ett nådens år

Första söndagen i advent

Sen vi gifte oss 1973 har jag och min hustru flyttat femton gånger. Flera av flyttarna har varit på grund av arbets--förhållanden, men de flesta gångerna har det varit av ren nyfikenhet och lite äventyrslystnad. Det har blivit något av vår ”grej.”
Nu är vi på väg att flytta till Furulund, dit vi flyttade 1981 efter mina teologiska studier, men den här gången blir det inte till ett hus utan till en lägenhet på marknivå. Det är mina trilskande fötter som är orsaken till vår flytt. Jag tänker att om det blir ännu värre i mina fötter, då har jag i varje fall inga trappor att gå i.

Vid varje flytt har jag skrivit ner olika utlägg vi gjort i hus eller lägenhet. Det är har blivit en sorts översikt för mig över vad som kanske, en gång i framtiden, kan få vara till hjälp för våra barn och barnbarn när det är deras tur att byta bostad.
Nu är vi inne i advents och juletiden där vi är i förväntan på att Jesus snart ska komma för att hjälpa oss till den slutgiltiga flytten. I sin himmel har han ställt iordning en bostad till alla som vill komma med. ”I min Faders hus finns många rum”, säger Jesus. I slutet på kyrkoåret talas det om att böcker ska upplåtas och det som är nedtecknat ska komma fram i ljuset. Nu i början på det nya kyrkoåret talas det om ett nådens år från Herren.
För mig är det varje år ett nådens år. Tänk så underbart att varje morgon få vakna upp med namnet Jesus på sina läppar. För mig är det en stor nåd, att varje år och varje dag börja i namnet Jesus. Jag förstår att det verkar konstigt och mysko det jag skriver, men det är så underbart stort, att få äga Jesus i sitt hjärta, och veta att jag har en vän som ställt iordning en bostad, ett rum åt mig i sin himmel. Där behövs inte mina anteckningar om utgifter och inköp. Där är allt iordningställt med kläder, värme, ljus och allt det som jag kan behöva.

Advent betyder bland annat ankomst, eller rädda oss, vi väntar på att Jesus ska komma till oss. Den stora skaran som jublande följer Jesus in i Jerusalem vet inte riktigt hur de nog ska kunna hylla honom där han kommer ridande på en Åsna. De tar till och med sina kläder och lägger dem på marken framför Jesus. De hade ingen röd fin matta att rulla ut framför honom istället tar de av sig sina mantlar och lägger de på marken tillsammans med palmblad. De ville få uttrycka sin stora kärlek och vördnad för denne Jesus, som de hyllar med lovsången från psaltaren 118.
”Hosianna Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden!”
Hur har du det? Är du beredd att ge Jesus din hyllning när han kommer? Är du beredd att byta bostad?
De sista orden i vår bibel är en välkomst hyllning i förväntan på att Jesus ska komma. Där skriver aposteln Johannes om Jesu ankomst: ”Ja, jag kommer snart. Amen, kom Herre Jesus”
Advents och Jultiden handlar inte om tomtar, vättar, julklappar och julskinka, nej det handlar om något så allvarligt som att Gud stiger ner till detta jordegrus för att rädda oss från undergången och föra oss hela vägen hem till vår nya bostad i himlen.

En skön välsignad adventstid önskar jag dig.

Gösta Degerman 2017-12-04
Bild
Bild