I Jesu namn

Nyårsdagen

Visste du att nyårsdagen aldrig haft något svenskt personnamn i almanackan. Annars har alla andra årets dagar alltid en, eller flera namn nedtecknade. Jag läste att nu är världens mest vanligaste flicknamn Sofia, och i den namnbok som jag har införskaffat där står det att Sofia betyder vishet på grekiska.

Min hädangångna mor var helt märkligt konstruerad i sin hjärna. Hon kunde namnen på alla byns barn, kusiner och släktingar. Hon hade själv fött tretton barn, varav en dog i födseln, naturligtvis kunde hon alla sina barns namn, men namnen på de trettiosju barnbarnen och 57 barnbarnsbarnen de kunde hon också. Tänk om jag hade fått ärva bara en tiondel av mammas namn minne, då hade jag varit glad. Jag som präst möter ju väldigt mycket människor, men jag har helt fel yrke, om det nu skulle vara så, att min uppgift vore att hålla rätt på namn och släkter. Men nu är min uppgift att proklamera, presentera, förkunna, förklara och peka på honom som bär det namnet som är världens räddning.

Till helgen firar vi nyår och då gör vi lite av ett bokslut för året som gått. Det nya året börjar vi med ett helt nytt, oskrivet blad fram för oss. Vad har hänt under året som gått funderar vi, men visst väcks också tanken, vad kommer att hända under det nya året?

Kyrkan börjar det nya året i Jesu namn. Jag skrev att i den svenska almanackan finns det inget nedtecknat namn för denna dag, men Guds församling börjar alltid med namnet som är över alla andra namn. Jesus som är Guds Messias, han som är begynnelsen och änden, hans namn lyser som en fyrbåk över vår värld. Hans namn betyder Herren räddar. Profeten Jeremia talade ut dessa namn över Jesus. ” Detta är hans namn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig Fader, Fredsfurste.” Dessutom sägs det om honom att han är vishetens begynnelse för att återknyta till namnet Sofia. Sofia är nu världens mest vanligaste flicknamn, men Jesu namn är det mest kända och viktigaste av alla namn.

Han som är vishetens begynnelse och Allvis härskare, han har hand om det nya året som kommer. Du och jag får börja det nya året med att överlämna vår framtid, vårt nya år, i Herrens barmhärtiga händer. Det är en stor tröst och visdom hos Gud, att vi inte vet vad som ska hända under detta nya år, men ett vet och tror jag, det är, att Jesus Kristus, han som är vår bäste vän, han har full kontroll på allt. Han känner dig vid namn, han vet hur just du har det i denna stund. Jesus har full koll på din livssituation, hans vilja var att just du skulle finnas till. Han inte bara känner dig vid namn, han vet också om allt det du fått genomleva. Han finns där vid din sida. Han kommer inte att överge dig eller lämna dig. En liten uppmuntran och tröst från en av nyårsdagens texter vill jag räcka dig.
”Glömmer en kvinna sitt lilla barn, bryr hon sig inte om den hon själv har fött? Och även om hon skulle glömma, glömmer jag inte dig. Nej ditt namn är skrivet i mina händer.” (Jesaja 40)

Ett gott nytt år önskar jag dig.

Gösta Degerman 2017-12-27
Bild
Bild