Uppenbarelsens ljus

Kyndelsmässodagen eller Jungfru Marie Kyrkogångsdag

Tjooohoo, nu har det vänt och vi går mot ljusare tider. Den 21 december genomlevde vi årets mörkaste dag men nu är det bara 5 månader eller 19 veckor kvar till midsommar. Snart är det dags att slänga vinterdepressionen ner i det förgångnas mörka källare och istället börja lapa in vårsolens varma strålar.

Kiruna har inte längre polarnatt och här i Piteå har vi fått ca. en timmes längre dag. Jag har redan börjat tänka på sommarens båtturer i skärgården. I min brevlåda dimper det ner några båttidningar och i min mobil har jag både foton och små videofilmer från förra sommaren som jag allt som oftast klickar mig fram till och minns de sköna stunderna med sommarsol vid havet.
Ljuset gör något med oss. ”Ljuset gör att hjärnan klickar igång och börjar jobba hårdare. Man blir gladare och piggare av ljus” säger Torbjörn Åkersdet, professor i beteendefysologi.
Här i norr, är enligt olika studier, en mer markant brist på D-vitamin. Det finns studier som visar ett samband med D-vitamin brist och depression. Solen den ger oss en D-vitamin boost som gör oss gladare och mer nöjda med vår tillvaro enligt forskarna.

När jag döper barn eller vuxna får de ett ljus med hälsningen från Johannes 8:12 där Jesus säger: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus”.
Kyndelsmässodagen eller Jungfru Marie kyrkogångsdag handlar om hur Maria bär fram Jesusbarnet i Templet, 40 dagar efter födelsen, helt enligt den Judiska lagen.
I texten möter vi två gamla människor, det är Simon och Hanna, båda var ledda av den helige Ande till att komma till templet just vid denna tidpunkt. Båda prisade Gud för att de har fått se Guds frälsning. Simon lyfte upp Jesusbarnet och brast ut i lovsång. ”Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid, som du har lovat. Ty mina ögon har skådat frälsningen som du har berett åt alla folk, ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna”.
Simon säger att Jesus barnet är ett ljus med uppenbarelse till hedningarna. Det ljuset är till oss Svenskar, till oss Norrbottningar. Guds ljus har kommit till oss genom Jesus Kristus.
Jag skrev i förra veckans krönika att jag fick ett brev med ett bibelord till mig. Bibelordet jag fick var från Efesierbrevet 2:8 där det står: ”Ty av nåd är ni frälsta genom tro, inte av er själva Guds gåva är det.” När jag läste detta bibelord för ca. 45 år sedan då föll det som fjäll från mina ögon. Det var som om man drog upp rullgardinen för mig, det blev en rejäl D-vitamin boost när Gudsljuset uppenbarade evangeliets hemlighet. Att allt är NÅD. Guds ljus är Jesus, han är den som lyser upp vägen för oss till att kunna nå Gud. Sökandet efter Gud kan aldrig bli en andlig sport eller ett akademiskt studerande, utan det måste bli som för den fromme Nicodemus. ”Du måste födas på nytt”.
Evangeliet, som är Guds ljus, handlar om vad vi ÄR, inte vad vi ska göra.
Du och jag behöver inte prestera för att ljuset ska komma till oss vid den här tiden på året, det sker automatiskt när jorden snurrar kring sin egen axel. På samma sätt är det med Guds nåd, vi kan inte förtjäna den, eller försöka rycka den till oss, utan den ges till oss utan urskillnad. Den enda fråga Gud har till dig och mig är. Vill du? Vill du så får du komma.

Allt gott

Gösta Degerman 2018-01-31
Bild
Bild