Guds mäktiga verk

Jungfru Marie bebådelsedag

För ett par somrar sedan överraskades vi av en häftig hagelskur ute vid vår sommarstuga. Det började smälla, och leva om, på uteplatsens plasttak. Vi trodde att tallarna intill helt plötsligt släppte sina kottar, men en stark vind svepte fram och en tromb liknande virvel uppstod ute på gräsmattan, som blev fylld med vitt hagel.

På en liten stund blev det lite vinterlikt ute på gräsmattan, och vi blev oroliga att någon av träden skulle blåsa omkull och hamna i stugan. Träden böjde sig mycket hotfullt i vinden, jag tänkte att snart drar stormen iväg med uterumstaket.
Vi blev helt överrumplade av väderomslaget. Från att solen värmt och strålat över en grön gräsmatta, och att vi i lugn och ro suttit och druckit vårt eftermiddagskaffe, till att drivor av hagel fick oss tro att en ny istid var på gång.

Gevalia reklamen ger oss olika bilder av ett oväntat besök. Likaså ger lotto reklamen oss en förväntan att ”plötsligt händer det”.
I helgens texter möter vi Maria, Jesu mor, som fick ett oväntat besök av ängeln Gabriel. Hon blev överraskad och överrumplad av att plötsligt hände det. Himlen besökte hennes hem. Det var ett högst oväntat besök. Maria reagerade på samma sätt som du och jag skulle ha gjort, hon blev rädd.
Rädslor är ofta det som styr oss, även om vi inte vill det.
Rädslor inför världsläget, rädslor att bli sjuk, rädslor inför döden, rädslor att bli ifrågasatt, rädslor att inte bli accepterad. Listan kan göras lång när det gäller olika rädslor som styr oss. Rädslorna kan bli som en isande hagelstorm som lägger sig som ett kallt täcke över våra liv. Denna kyliga vind kan bli ett stort hinder för oss att fullt ut leva det liv som Gud hade tänkt om oss.

Men inför den här söndagen vill jag få räcka dig ordet som ängeln sa till Maria. ”Var inte rädd, du har funnit nåd inför Gud”.
Maria skulle ge barnet namnet Jesus, som betyder ”Gud är frälsning”. Maria skulle få bära fram Guds frälsning till världen.
Någon driftig person har räknat ut att det i vår bibel står 365 gånger, var inte rädd eller frukta inte.
En hälsning för varje dag under året.
Ängelns hälsning till Maria den gäller också till dig och mig. ”Var inte rädd du har funnit nåd inför Gud”. Dom goda nyheterna som bibeln vittnar om, det är att Jesus räddar oss från våra rädslor och öppnar vägen fram till Guds heliga tron.

Jag tror att du och jag kommer att överraskas av Guds väldiga nåd, ”plötsligt händer det”, Gud kommer genom sin Ande, att överbevisa oss om, att han har allt i sin hand. Liksom vi överraskades av en hagelstorm mitt i högsommarvärmen, kommer vi en gång bli överraskade av Guds väldiga nåd när han möter oss med en öppen famn och säger, var hälsad du högt benådade.
Gud vill genom sin Ande överbevisa dig och mig om att vi är himmelska miljonärer. Vi har vunnit högsta vinsten, vi alla, som vill ha med Jesus att göra.

Allt gott

Gösta Degerman 2018-03-15
Bild
Bild